Pendekatan analisis wacana Normaliza Abd Rahim (2018)
Teori dan pendekatan analisis wacana ada dibincangkan dalam buku
Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi ini. Terdapat 5 elemen
dalam pendekatan ini yang dapat menjelaskan peranan setiap elemen melalui
ujaran dan teks. Elemen yang terdapat dalam pendekatan ini ialah elemen pra-andaian
oleh Abbott (2000), Atlas (1997) dan Brown & Yule (1983). Seterusnya,
elemen emosi oleh Cannon (1927), elemen nilai dan budaya yang merujuk kepada
Falsafah Pendidikan Negara (1995), elemen bahasa oleh Stubbs (1983) dan elemen
inferens oleh Brown & Yule (1983).
Elemen pra-andaian
yang dipelopori oleh Abbott (2000), Atlas (1997) dan Brown & Yule (1983). Seterusnya,
elemen emosi oleh Cannon (1927) merupakan perkara yang dilakukan sebelum
memulakan sesuatu tindakan. Elemen pra-andaian ini dibahagikan kepada dua aspek
analisis, iaitu intuisi dan konteks. Intuisi yang juga dikenali sebagai gerak
hati merupakan istilah untuk kemampuan seseorang dalam memahami sesuatu perkara
tanpa melalui pemikiran rasional dan intelektual. Hal ini kerana kefahaman
tersebut wujud di luar kesedaran seseorang. Seterusnya, aspek konteks pula
dianalisis daripada penerimaan atau penolakan, keperluan, perujukan, anaphora,
pengulangan, kekaburan dan penegasan.
Elemen emosi yang
dipelopori oleh Cannon (1927) pula merupakan suatu perasaan yang wujud dalam
diri seseorang yang disebabkan oleh rangsangan, sama ada dari dalam diri atau dari
luar. Seterusnya, emosi terbahagi kepada beberapa aspek, iaitu emosi positif,
negatif dan emosi bercampur. Elemen emosi ini dapat dilihat melalui perangai, personality,
mood dan motivasi diri dan dari luar.
Elemen nilai dan
budaya yang merujuk kepada Falsafah Pendidikan Negara (1995) merupakan salah
satu elemen yang dianalisis dari aspek diri, masyarakat dan adat. Perkara tersebut
berkait dengan nilai yang terkandung dalam Falsafah Pendidikan Negara. Nilai yang
terkandung itu termasuklah, jujur, ikhlas, baik hati, kasih saying, kerajinan,
kesyukuran, kesederhanaan, berdikari, berhemah tinggi, keberanian, kebersihan
fizikal dan mental, kesantunan, hormat menghormati, kerjasama, semangat
bermasyarakat, keadilan, kebebasan dan rasional.
Elemen bahasa pula
merupakan bahasa yang merujuk kepada teori yang dicadangkan oleh Stubbs (1983).
Bahasa yang dianalisis memfokuskan kepada bahasa pertama, kedua, ketiga dan
lain-lain. Seterusnya, bahasa telah dibahagikan dalam dua bahagian, iaitu
bahasa formal dan bahasa tidak formal. Selain itu, kesalahan bahasa dan juga
aspek linguistik juga dianalisis supaya sesuatu teks itu lebih kritis dan huraian
yang dibina lebih jelas dan padat serta maklumat yang ingin disampaikan dapat
difahami dengan baik.
Elemen inferens
yang dipelopori oleh Brown & Yule (1983) terdiri daripada tiga aspek, iaitu
rumusan keseluruhan, rumusan topik perbincangan dan penutup kata. Dalam elemen ini, setiap aspek analisis
perlulah dibincangkan supaya ujaran, interaksi, teks dan tulisan juga kan
menjadi lebih lengkap, jelas dan padat.
Rujukan:
Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi
Teori dan Aplikasi.
Terengganu: Penerbit UMT
No comments:
Post a Comment