RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim (2019). Kajian Wacana Dan Strategi Komukasi Teori Dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
JADUAL 1 : JUMLAH BILANGAN KATA
BILANGAN |
|||||
|
KELUARGA SAYA
|
NENEK DAN DATUK |
SAYANG ISTIMEWA |
HATI |
JIRAN |
KATA KERJA
|
Tersenyum *6 kali *Ms 46-48
Memandang 2 kali Ms 46-48
Menunjuk *3 kali *Ms 46-47
Menolong *6 kali *Ms 46-48
Mengutip *1 kali *Ms 46
Mengemas *1 kali *Ms 46
Bermain *2 kali *Ms 46
Menyimpan *1 kali *Ms 46
Memegang *3 kali *Ms 47-48
Menyapu *3 kali *Ms 47-48
Menyiapkan *2 kali *Ms 47
Memujuk *1 kali *Ms 47
Memanggil *1 kali *Ms 47
Berjalan *2 kali *Ms 47
Menggaru-garu *1 kali *Ms 48
Diusapnya *1 kali *Ms 48
Terdiam *1 kali *Ms 48
Tersengih *1 kali *Ms 48
Menghabiskan *1 kali *Ms 48
Bekerja *1 kali *Ms 48
Ketawa *1 kali *Ms 48 |
Bermain *1 kali *Ms 49
Mencari-cari *2 kali *Ms 49
Berjumpa *1 kali *Ms 49
Menangis *8 kali *Ms 49-51
Mengeluarkan *1 kali *Ms 49
Mengangkat *1 kali *Ms 49
Berlari *1 kali *Ms 49
Menunjuk *1 kali *Ms 50
Berdiri *1 kali *Ms 50
Berjalan *2 kali *Ms 51
Berhenti *2 kali *Ms 51
Tersenyum *1 kali *Ms 51
Memujuk *1 kali *Ms 51
Pegang *1 kali *Ms 51
Duduk *1 kali *Ms 51
Menonton *2 kali *Ms 51-52
Membantu *1 kali *Ms 51
Ketawa *2 kali *Ms 52
Bercerita *1 kali *Ms 51 |
Mendapatkan Menunjukkan Menganggukkan Berpesan Mengasingkan Menghulurkan Memberikan Tersenyum Berkongsi Berjalan Mendoakan
|
Tersenyum Berkongsi Berjalan Memerhatikan Menjadi Memakai Menaiki Membeli
Menghormati
|
Menyusun *2 kali *Ms 59
Mengemas *1 kali *Ms 59
Membaca *3 kali *Ms 59-60
Memberikan *2 kali *Ms 59-60
Berkongsi *2 kali *Ms 59-60
Bersekolah *1 kali *Ms 59
Membelek-belek *1 kali *Ms 60
Tersenyum *1 kali *Ms 60
Dibelinya *1 kali *Ms 60
Merungut *1 kali *Ms 60
Membawa *1 kali *Ms 60
Bercakap *1 kali *Ms 60
Tidur *1 kali *Ms 60
Melihat *1 kali *Ms 60
Bercerita *1 kali *Ms 60
Menemani *1 kali *Ms 60
Mendiamkan *1 kali *Ms 60
Menangis *2 kali *Ms 61
Memujuk *1 kali *Ms 61
Berdoa *1 kali *Ms 61
Melambai-melambai *1 kali *Ms 61
Menjenguk *1 kali *Ms 61 |
KATA ADJEKTIF
|
Istimewa *3 Kali *MS 43-52 Gembira *4 Kali *MS 43-52 Rindu *4 Kali *MS 43-52 Sedih *4 Kali *MS 43-52 Marah *6 Kali *MS 43-52 Keliru *8 Kali *MS 43-52 Puas hati *5 Kali *MS 43-52 Rapat *1 Kali *MS 43-52 Sibuk *2 Kali *MS 43-52
|
Istimewa *2 Kali *MS 42-56 Gembira *6 Kali *MS 42-56 Puas hati *4 Kali *MS 42-56 Sedih *7 Kali *MS 42-56 Banyak *2 Kali *MS 42-56 Baik *8 Kali *MS 42-56 Kotor *1 Kali *MS 42-56 Suka *2 Kali *MS 42-56 Besar *1 Kali *MS 42-56 |
Gembira *6 Kali *MS 45-49 Resah *5 Kali *MS 45-49 Suka *3 kali *MS 45-49 Berat *1 Kali *MS 45-49 Kecil *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *3 Kali *MS 45-49 Baik *2 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 |
Ketara *2 Kali *MS 45-59 Gembira *3 Kali *MS 45-59 Bangga *2 Kali *MS 45-59 Pandai *2 Kali *MS 45-59 Banyak *1 Kali *MS 45-59 Rajin *1 Kali *MS 45-59 Suka *1 Kali *MS 45-59 Baik *1 kali *MS 45-59 |
Gembira *6 kali *MS 45-62 Simpati *3 Kali *MS 45-62 Berat *2 Kali *MS 45-62 Sedih *6 Kali *MS 45-62 Sihat *3 Kali *MS 45-62 Sakit *4 Kali *MS 45-62 Kaku *1 Kali *MS 45-62 Suka *2 Kali * MS 45-62 Pemurah *2 Kali * MS 45-62 Panas *1 Kali * MS 45-62 |
KATA NAMA
|
Alim Kamilah Ismail
|
Alim Abang Imran Kajang Melaka
|
Alim Abang Imran
Sulaiman
Mak Cik Timah
Pak Cik Yakub
Ahad * 1 Kali
|
Alim
Cikgu Anis * 10 Kali
Abang Imran
|
Alim Doktor Sulaiman
|
GANTI NAMA
|
Saya *9 kali *Ms 46-48
*2 kali *Ms 46 & 48 Dia *3 kali *Ms 46-48
Kami *1 kali *Ms 48. Nya *4 kali *Ms 46 & 48
Itu *2 kali *Ms 46-47
|
Mereka *4 kali *Ms 49-52
Nya *4 kali *Ms 46 & 48
*1 kali *Ms 50
Ini *2 kali *Ms 49-51
Sana *1 kali *Ms 50
Sini *1 kali *Ms 50
Apa *I kali *Ms 50
Mana *2 kali *Ms 52
|
Mereka *2 kali *Ms 46 & 48
*2 kali *Ms 54 Kamu *2 kali *Ms 53-55
Kita *5 kali *Ms 53-55
*4 kali *Ms 53,54 &56
*3 kali *Ms 53 & 55
Ini *5 kali *Ms 53-43
Mana *1 kali *Ms 53
|
Ini *4 kali *Ms 53-43
Itu *1 kali *Ms 57
Apa *1 kali *Ms 57
|
Saya *1 kali *Ms 60
Dia *3 kali *Ms 60
Kamu *1 kali *Ms 60
Mereka *4 kali *Ms 60-61
Nya *2 kali *Ms 60
*2 kali *Ms 60
Apa *1 kali *Ms 60 |
KATA SENDI
|
Dalam *1 Kali *MS 46 Ke *6 Kali *MS 46 - 48 Di *5 Kali *MS 46 - 48 Akan * 9 Kali *MS 46 - 48 Untuk * 8
Kali * MS 47 - 48 Kepada *1 Kali * MS 48 Daripada *1 Kali *MS 47 Dari *1 Kali *MS 47 |
Akan *1 Kali *MS 49 Ke *6 Kali *MS 49 - 51 Di *11 Kali *MS 49 - 52 Untuk * 2 Kali * MS 49 & 51 Dengan *1 Kali * MS 49 Dalam * 4 Kali *MS 49 - 50 Kepada *1 Kali * MS 50 Oleh * 1 Kali * MS 50 Dari * 1 Kali * MS 52 Daripada * 1 Kali * MS 51 Tentang * 1 Kali * MS 51 |
Dari * 2 Kali * MS 53 Kepada * 7 Kali * MS 53 - 55 Akan * 2 Kali *MS 54 Untuk *1 Kali * MS 54 Dalam * 3 Kali *MS 54 - 56 Kerana * 1 Kali * MS 56 Ke * 6 Kali * MS 54 & 56 |
Ke *7 Kali * MS 56 - 57 Dengan *6 Kali * MS 56 - 59 Akan * 1 Kali * MS 57 Untuk *8 Kali * MS 57 - 58 Di- * 2 Kali * MS 57 - 58 Dalam * 1 Kali * MS 58 Kepada * 1 Kali *MS 58 Daripada *1 Kali *MS 59 |
Oleh * 1 Kali *MS 59 Akan * 6 Kali * MS 59 - 60 Pada * 1 Kali * MS 59 Kepada *1 Kali * MS 59 Dengan * 5 Kali * MS 59 - 60 Di *2 Kali * MS 59 - 60 Ke *2 Kali * MS 60 - 61 Dalam * 1 Kali *MS 60 |
KATA ARAHAN
|
|
MS 23 1.
Panggil adik-adik dan ibu kamu 2.
Jangan letak merata tempat 3.
Kamu beri Sulaiman
|
MS 25 “Alim, mari ibu tolong!” |
|
|
KATA TANYA
|
Kenapa dengan abang, ibu? *I Kali *MS 46 |
Alim buat apa di sini? *2 kali MS 50, 51
Kenapa ayam dan itik tinggal di
sana? *2 kali *MS 51 |
Di mana beli buah-buahan ini,
bapa? *2 kali *MS 53, 54
Ibu, boleh kita beri
Sulaiman sedikit buah-buahan ini? *2 kali *MS 54
Kenapa Mak CikTimah sedih? *2 Kali *MS 55, 56
|
TIADA |
Kamu, beri saya buku ini, Alim? *3 kali *MS 60 Kenapa dengan abang, ibu? *2 kali *MS 61 |
JADUAL 2: PERBANDINGAN CERITA SOSIAL
|
LATAR |
WATAK |
EMOSI |
TEMA |
KELUARGA SAYA |
-Kampung -Ruang
tamu -Reban -Dalam
Kereta -Dalam
rumah -Masyarakat -Kampung -Masyarakat
bandar -30
minit |
-Alim -Ibu -Bapa -Nenek -Datuk -Aisyah -Abang
Imran -Kak
Madinah
|
-Senyum -Teruja -Ketawa -Puas -Menangis -Marah -Sedih |
Kekeluargaan |
NENEK DAN DATUK
|
-Kampung nenek dan datuk di Kajang. -Di ruang tamu -Di reban ayam dan itik |
-Alim -Ibu -Bapa -Nenek -Datuk -Aisyah -Abang
Imran -Kak
Madinah
|
-Gembira -Marah
-Keliru -Sedih -Puas
hati -Rindu
|
Kekeluargaan |
SAYANG ISTIMEWA |
-Gembira -puas hati -sedih |
-Ibu -Bapa -Imran -Madinah -Aisyah -Alim -Mak Cik Timah -Sulaiman -Pak Cik Yakub
|
-Rumah -Pasar
tani -Rumah
sulaiman -Luar
rumah Alim -Luar
rumah Sulaiman
|
Kekeluargaan |
HATI |
-Sekolah -Kelas -Rumah
ibu bapa -
rumah jiran -Sebuah
masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin antara satu sama lain. |
-Ibu -Cikgu
Anis -Alim -Rakan-rakan
Alim |
-Gembira
|
Kemasyarakatan
|
JIRAN |
-Luar
rumah -Rumah -Bilik
Alim |
-Alim -Sulaiman -Abang
Imran -Kak
Madinah -Aisyah -Ibu |
-Gembira -Ikhlas -Sedih -Keliru |
-Persahabatan -Kekeluargaan |
JADUAL 3 : ANDAIAN DARIPADA CERITA SOSIAL
Tajuk Cerita Sosial
|
Andaian |
Keluarga Saya |
- Cerita ini
menceritakan tentang keluarga Alim, seorang budak lelaki berumur 9 tahun.
Keluarga Alim ingin memastikan bahawa Alim kenal setiap ahli keluarga.
Keluarganya terdiri daripada ibu, bapa, abang, kakak dan adik Alim. Hal ini
dapat dilihat apabila Alim menyebut setiap ahli keluarga sambil menunjuk
dengan jarinya ke arah gambar yang terletak pada dinding rumah. Alim sentiasa
ingat nama mereka kerana keluarga Alim menerapkan nilai kasih sayang sejak
awal lagi supaya setiap ahli keluarga mengenali antara satu sama lain.
- Alim
merupakan seorang anak yang suka menolong buat kerja rumah seperti mengemas
permainan. Begitu juga adiknya Aisyah yang diajar untuk mengemas mainan
setelah bermain walaupun kadangkala Aisyah terlupa. Tetapi dia selalu melihat
abangnya, Alim membuat perkara tersebut dan mengikutinya. Alim seorang
kanak-kanak istimewa tetapi mempunyai daya ingatan lebih kuat berbanding
Aisyah.
- Ibu selalu
memuji Alim dan mengingatkan Alim untuk membuat perkara-perkara yang baik
untuk meningkatkan motivasi dalam diri Alim.
- Alim
memiliki sifat ingin belajar yang tinggi. Hal ini dapat dilihat apabila Alim
belajar menyapu sampah daripada Abang Imran dan Kakak Madinah. Kakak dan
abang kepada Alim sering menunjukkan nilai baik hati, bertanggungjawab dan
tolong menolong kerana mereka tahu bahawa Alim seorang adik istimewa. Maka
mereka perlu memberikan contoh teladan yang baik.
- Ibu Alim
memiliki sifat kasih sayang yang mendalam terhadap Alim kerana ibu Alim
sentiasa menunjukkan nilai kasih sayang dalam diri Alim. Ibu selalu memujuk
Alim apabila Alim berasa resah, kecewa dan keliru. Nilai kesabaran dalam diri
ibu Alim juga memberikan ruang kepada Alim untuk mencuba perkara baharu.
- Alim
sentiasa berusaha setiap hari walaupun kadangkala berjaya dan juga gagal
dalam membuat sesuatu. Alim berusaha dengan pertolongan ahli keluarganya.
Walaupun Alim tidak tahu erti sabar dan rajin, dia telah menunjukkan nilai
tersebut dalam dirinya.
|
Nenek dan Datuk
|
- Cerita ini memerihalkan tentang Alim dan keluarganya yang pernah
pulang ke kampung. Alim masih ingat bahawa nenek dan datuknya mempunyai ayam
dan itik. Alim sangat gembira dan tidak sabar untuk bermain dengan binatang
ternakan nenek. Hal ini dapat dilihat apabila Alim terus mencari ayam dan
itik apabila sampai di kampung halamannya. Tetapi Alim sedih kerana tidak
melihat binatang yang dicari. Nenek dan datuk terkejut apabila melihat Alim
menangis. Hal ini berkemungkinan nenek dan datuk tidak pernah melihat Alim
menangis dalam keadaan sedih dan marah.
- Alim masih sedih dan buntu malah Alim turut mengandaikan ayam dan
itiknya sudah mati. Hal ini menunjukkan Alim sangat sayang akan bintang
tersebut. Nenek menunjukkan ayam dan
itik dalam reban. Alim kelihatan
sangat gembira.
- Alim seorang kanak-kanak yang lurus. Alim jadi keliru melihat keadaan
rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa. Alim terus menangis. Hal
ini menunjukkan Alim mempunyai keadaan dan perasaan yang tidak stabil. Dia
tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu berlaku.
- Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan bahasa dia seorang yang
lemah lembut dan penyayang. Ini dapat dilihat apabila Nenek cuba memujuk Alim
dengan bercerita secara terperinci tentang setiap perabot dalam rumah
tersebut. Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut dapat memberikan
ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti menangis.
- Selepas itu, Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah melayan gelagat Alim
dengan baik. Mereka kelihatan gembira bersama-sama sambil menonton
televisyen. Alim pula kelihatan gembira kerana dia sudah dapat melihat
sendiri ayam dan itik nenek yang berada dalam reban.
- Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam cerita sosial di atas jelas
terpapar dalam diri Alim dan keluarganya. |
Saya yang Istimewa |
- Cerita sosial ''Saya yang
Istimewa" menggunakan pendekatan teks cerita pendek. Cerita sosial ini
bertemakan kekeluargaan. Inti pati cerita pendek ini berkisar tentang seorang
anak istimewa, iaitu Alim yang sangat baik hati, suka berkongsi, dan gemar
membantu ahli keluarganya. Sifat mulia yang cuba ditonjolkan di dalam cerita
ini, membuka mata masyarakat untuk menjadi seorang yang berakhlak mulia
sepeerti diri Alim. Begitu juga, kandungan cerita ini berjaya memaparkan
kisah sebuah keluarga yang harmoni kerana, setiap watak di dalam cerita
memainkan peranan masing-masing dengan sangat berkesan sebagai sebuah ahli
keluarga. Antara watak yang terlibat ialah Ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah,
Alim, Mak Cik Timah, Sulaiman, dan Pak Cik Yakub.
- Cerita sosial "Saya yang
Istimewa" ini, menggunakan penggunaan kata dan ayat yang mudah agar
dapat memberi fahaman yang jelas kepada pembaca tentang isi kandungan yang
ingin disampaikan oleh penulis. Latar yang digunakan dalam cerita sosial ini
adalah di rumah Alim serta rumah jirannya, iaitu Sulaiman. Di rumah, Alim
merupakan seorang yang baik hati serta suka membantu. Di luar rumah pula,
Alim tidak malu bertegur dengan jirannya. Sikap inilah yang perlu menjadi
teladan para pembaca. Selain itu, dari segi perasaan, cerita ini telah
menekankan tiga emosi yang berbeza iaitu, gembira, puas hati, dan sedih. Alim
berasa gembira ayahnya membawa balik banyak buah-buahan dan dia juga seronok
dapat berbahagi makanan kepada jirannya. Alim puas hati setelah memberikan
buah-buahan kepada Sulaiman. Perasaan sedih pula digambarkan oleh Mak Cik
Timah yang berubah air mukanya ketika berbual dengan Alim.
- Cerita sosial, ‘Saya yang
Istimewa’ ini banyak memberi nilai dan pengajaran dalam kehidupan seharian
masyarakat. Nilai murni seperti baik hati, berkasih-sayang, suka berkongsi, suka
membantu dan mengambil berat jelas ditunjukkan oleh watak-watak yang terdapat
dalam cerita ini. Meskipun Alim merupakan anak istimewa, namun sikapnya
sangat mulia, wajar untuk dijadikan contoh oleh masyarakat. Nilai murni yang
dipamerkan ini perlu diserapkan dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian.
|
Hati |
- Penceritaan
Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat
cerita yang berjudul Hati. Kisah mengenai cerita yang berjudul Hati ini dapat
dirumuskan bahawa ianya merupakan satu cerita kanak-kanak yang berunsurkan
teks yang pendek sahaja. Penceritaannya mudah untuk difahami dengan
penggunaan bahasa yang mudah. Selain itu, cerita berjudul Hati ini
mengutamakan tema kemasyarakatan serta sampel atau bahan yang digunakan dalam
cerita ini ialah ibu, cikgu, Alim dan rakan-rakan. Cerita ini hanya memegang
watak antara ahli keluarga, rakan-rakan dan di sekolah pula merujuk kepada
seorang guru iaitu Cikgu Anis. Akhir sekali, cerita sosial yang berjudul Hati
ini adalah berbentuk penceritaan kerana terbentuk jalan cerita atau plot
untuk menceritakan perjalanan ceritanya yang didukung oleh penggunaan dialog
untuk setiap watak memberikan ujaran masing-masing.
- Berdasarkan konteks dalam Cerita Sosial yang merujuk kepada Model
Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim,
2018), terdapat cerita yang berjudul Hati yang mengandungi tiga bahagian
konteks iaitu tatabahasa, latar dan emosi. Untuk bahagian tatabahasa, menurut
cerita sosial yang berjudul Hati, penggunaan kata dan ayat yang mudah dan
sesuai untuk semua pembaca termasuk kanak-kanak istimewa. Hal ini kerana
susunan struktur ayat dan kosa kata yang sangat mudah. Selain itu, pada
bahagian latar pula, latar yang digunakan adalah di sekolah, rumah ibu dan bapa
serta rumah jiran. Penggunaaan tiga jenis latar tempat ini dapat menjadikan
sebuah penceritaan yang mampu menarik perhatian pembaca. Manakala bagi
konteks emosi pula, cerita sosial Hati ini hanya menggunakan satu emosi
sahaja iaitu emosi gembira. Emosi ini dapat dilihat pada watak ibu dan Alim
iaitu ibunya tersenyum dan bangga dengan Alim yang pandai dalam segala hal
dalam rumah. Jelaslah bahawa, konteks cerita sosial berjudul Hati mudah untuk
difahami dan sesuai untuk semua khalayak.
-Berdasarkan cerita sosial yang berjudul Hati, terdapat beberapa andaian
dan kisah mengenai setiap watak dalam cerita ini. Andaian dalam cerita sosial
ini tertumpu kepada watak Alim yang mempunyai hubungan dengan orang lain
selain ahli keluarganya. Alim menjalinkan hubungan yang baik dengan
rakan-rakan dan guru sekolahnya. Alim pandai bersosial. Selain itu, watak ibu
Alim sangat mengambil berat mengenai Alim kerana dia telah membimbing Alim
dari kecil lagi mengenai persediaan diri untuk Alim mengetahui perkara asas
dalam kehidupan. Ibu Alim menunjukkan sifat kasih sayangnya terhadap Alim
dengan seiring bimbingannya. Malah, watak Cikgu Anis juga memainkan peranan
dalam membentuk kanak-kanak istimewa dengan baik. Cikgu Anis mengajari Alim
tentang pelbagai pendekatan seperti tentang jiran dan lebih kepada cara untuk
berdikari. Lantaran itu, Cikgu Anis juga menunjukkan kesedaran mengenai
nilai-nilai murni kepada Alim dan rakan-rakam sekelasnya. Sebagai rumusannya,
berdasarkan cerita sosial berjudul Hati ini, terdapat nilai baik hati, kasih
sayang, ambik berat, ikhlas, jujur, berkongsi, berterima kasih,
hormat-menghormatu dan rajin dalam diri setiap watak yang terlibat.
|
Jiran |
- Penceritaan Nilai Sosial
Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018) iaitu sebuah cerita
yang berjudul jiran. Jiran merupakan kisah seorang kanak-kanak yang bernama
Alim yang tinggal bersama-sama keluarganya. Alim dan keluarga tinggal
bersebelahan dengan jiran mereka yang bernama Sulaiman. Cerita ini memaparkan
gaya penceritaan yang ringkas serta teks yang tidak berat untuk kanak-kanak.
Menggunakan kata dan ayat yang mudah, ianya sangat senang difahami golongan
kanak-kanak. Nilai sosial yang diberi pendekatan di dalam cerita jiran ini
ialah baik hati. Alim ialah seorang budak lelaki yang baik hati dalam
berkongsi apa sahaja yang dimilikinya, tidak kira sama ada berkongsi dengan
adik-beradiknya atau jirannya. Ia jelas menunjukkan nilai sosial yang
positif. Nilai ini patut dicontohi dan dijadikan panduan dalam hidup. - Selain itu, nilai yang
ingin dipaparkan dalam cerita sosial jiran ini ialah nilai kasih sayang.
Iaitu kasih sayang ibu bapa terhadap anaknya, serta kasih sayang adik
terhadap abangnya. Ini dapat dilihat apabila Alim jatuh sakit, adiknya
menangis kerana risau akan Alim. Sikap yang ditonjolkan oleh ahli keluarga
Alim menunjukkan bahawa mereka sangat peka dengan keadaan kesihatan Alim.
Disebabkan Alim adalah seorang anak yang istimewa, ahli keluarganya terutama
ibunya amat risau akan keadaan Alim kerana Alim hanya mampu berbaring apabila
jatuh sakit. - Alim mempunyai keluarga
yang cukup mengambil berat terhadapnya. Bukan sahaja ahli keluarganya, malah
jirannya juga turut mengambil berat terhadap Alim. Sikap begini wajar
dicontohi terutamanya apabila hidup berjiran. Sulaiman juga merupakan seorang
jiran yang ikhlas dalam bersahabat. Walaupun keadaan Alim tidak seperti
kanak-kanak yang lain, tetapi Sulaiman tetap berkawan baik dengannya.
Sulaiman juga tidak mementingkan diri sendiri dengan tidak memahami keadaan
yang dilalui oleh Alim. - Alim merupakan seorang
kanak-kanak yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi. Walaupun dia adalah
seorang anak yang istimewa, Alim tidak takut untuk berkawan seperti
kanak-kanak normal. Alim mampu bersahabat baik dengan jirannya Sulaiman. - Semangat kejiranan yang wujud
dalam diri Sulaiman dan ahli keluarganya yang mengambil berat terhadap jiran
yang lain mengukuhkan lagi nilai positif dalam cerita sosial kanak-kanak ini.
|
KEHADIRAN
No comments:
Post a Comment